BEE GEE MODEL R
SUPER SPORSTER R1/R2

Modellen är byggd av Curre Nordblom
Amerikanskt hastighetsflygplan för s.k. pylon racing (rundbaneracing)
Namnet Gee Bee kommer från en ordlek med konstruktörernas och tillverkarens namn Granville Brothers Aircraft of Springfield, Massachusetts.
Gee Bee R-1 och dess systerplan R-2 var efterträdare till modell Z som året innan, 1931 hade vunnit den berömda Thompson Trophy-tävlingen.
Flygplanet hade en mycket märklig konstruktion. Granvillebröderna hade en teori att en droppformad flygkropp skulle ha lägre motstånd än en rak avsmalnande bakkropp så flygkroppen var bredare än motorn vid dess bredaste punkt (vid vingen).
Sittbrunnen var belägen mycket långt bak, precis framför fenan, för att ge piloten bättre sikt i svängarna och för att väga upp tyngdpunkten från den stora tunga motorn. Gee Bee Super Sportster brukar ibland beskrivas som en Pratt & Whitney R-1340-motor med vingar och svans! Motorn hade en cylindervolym på över 21 liter!
1932 vann R-1 Thompson Trophy, då flugen av en ung Jimmy Doolittle. Detta är samma Doolittle som senare skulle bomba Tokyo med B-25 Michellflygplan under andra världskriget. Doolittle satte också nytt världsrekord för landflygplan med Gee Bee med hastigheten 476 km/h!
R-1 fick snabbt ett rykte som ett våldsamt svårfluget flygplan. De små vingarna, den höga vikten och de små roderytorna gjorde flygplanet svårmanövrerat i allt annat än högsta fart. 1933 på Bendix Trophy havererade Russell Boardman den andra Gee Been,nummer 11, och omkom. Även den andra R1 havererade inom kort tid.
R-1 reparerades så småningom och då förlängdes bakkroppen ca 50 cm för att göra flygplanet mer lättfluget. Vingarna som användes kom från R2 då dessa var hela.
Detta flygplan R1/R2, kraschade så småningom i en landning där farten åter blev för låg. Piloten Roy Minor, klarade sig utan allvarliga skador. Efter ytterligare reparation och ombyggnad, såldes flygplanet till Cecil Allen. Allen lät installera extra tankar bakom tyngdpunkten, detta trotts vilda protester från Granvillebröderna. Allen hade för avsikt att slå distansrekord med flygplanet och startade med fulla tankar. Flygplanet var nu instabilt och havererade direkt efter start och Allen omkom. Efter denna sista krasch byggdes flygplanet aldrig upp igen.