top of page

DE HAVILLAND CANADA
DHC-2 BEAVER

27 De Havilland Beaver

Modellen är byggd av Claes Wahlund

De Havilland Canada DHC-2 Beaver är ett enmotorigt, högvingat, propellerdrivet, STOL-flygplan (short take of and landing). Det är ett utpräglat buschflygplan. Den används för gods-  och passagerarflygningar. Det används även i rollen som besprutningsflygplan och har anammats av många mindre beväpnade styrkor som en arbetshäst i djungeln och på stäpperna.

Även den amerikanska armén köpte flera hundra Beavers. Nio är fortfarande är i bruk med US Air Force Extra (Civil Air Patrol) för spaning och räddning. En av de mera kända insatserna där man använde Beaver var när Nya Zealands flygvapen stödde Sir Edmund Hillarys expedition till Sydpolen 1958. 1657 Beavers producerades fram till 1967 då produktionen upphörde.

Beaver har ansetts vara en så stor framgång att den belönats med en egen utgåva av ett mynt i hemlandet Canada 1999!

En något udda konvertering har gjorts av Wipaire Boss. De har gjort en motorkonvertering med en PT-6 turbopropmotor (gasturbinmotor) i stället för originalets Wasp Jr stjärnmotor. Flygplanet blir lättare och betydligt motorstarkare men framför allt går vibrationerna och underhållskostnaderna ner drastiskt. Otaliga konverteringar har gjorts för att flyga från vatten med flottörer och skidor för vinterbuk.

En rolig detalj från konstruktionsarbetet med Beavern 1946, var att man dimensionerade bredden på dörrarna så att det skulle gå att rulla in ett 200 liters oljefat i flygplanet.

Beaver var avsedd för flygning i oländig och avlägsna områden av världen. Dess korta start och landningssträcka gjorde den idealisk för områden som normalt endast nås med kanot eller till fots. Eftersom det ofta flyger till avlägsna platser, ofta i kallt klimat, är dess oljebehållare placerad i sittbrunnen och olja kan fyllas på under flygning!

bottom of page