top of page

KLEMM KL 35

28 Klem Kl 35.jpg

Modellen är byggd av Curre Nordblom

Klemm Kl 35 konstruerades 1934 som skol- och sportflygplan på uppdrag av Reich Air Ministry (RLM) i tyskland. Planet premiärvisades i oktober 1935 på den internationella flygutställningen i Milano. Många kunder fann den lilla maskinen tilltalande, inte minst internationella. Det svenska, ungerska och rumänska flygvapnen var tidigt framme och det svenska Flygvapnet beställde inte mindre än 74 flygplan i olika modeller.

 

Flygplanet var konventionellt konstruerat med en kropp i dukklädd stålrörskonstruktion medans vingarna var byggda i trä och dukklädda.

 

I Sverige benämndes Klemm 35 som Sk 15 av Flygvapnet.

Vid krigsutbrottet 1939 utökades flygverksamheten på Flygkrigskolan i Ljungbyhed och Flygreservskolan i Eslöv togs i bruk. Flygvapnet behövde ett modernt skolflygplan för den grundläggande utbildningen av piloter. För att täcka behovet införskaffades under tiden 1940-1941 74st Klemm Kl 35D från Tyskland. Sedan köptes ytterligare 21 plan in. Sk 15A hade öppen sittbrunn och sporrhjul. Sk 15B hade utökad bränslekapaciteten och täckt sittbrunn. Sk 15C kunde förses med flottörer.

Ett exemplar (före detta SE-AIG) finns bevarat vid Flygvapenmuseum i Linköping. Just det flygplanet civilregistrerades redan den 26 augusti 1939 och inhyrdes av Flygvapnet från december 1939 fram till september 1940.

Just nu finns endast två flygande exemplar i Sverige, SE-BPU och SE-BPT. De fick numren 174 samt 78 och ägs nu av Stefan Sandberg/Kurt Sandberg samt Håkan Wijkander.

bottom of page